۱۲۵۷۹.عنه عليه السلام :يَعلَمُ عَجيجَ الوُحوشِ في الفَلَواتِ. و مَعاصِيَ العِبادِ في الخَلَواتِ. و اختِلافَ النِّينانِ في بحار الأنوار الغامِراتِ. و تَلاطُمَ الماءِ بِالرِّياحِ العاصِفاتِ.۱

(انظر) معرفة اللّه : باب ۲۵۹۸ حديث ۱۲۵۷۶.
بحار الأنوار : ۴ / ۷۴ باب ۲.
الميزان في تفسير القرآن : ۱۵ / ۲۵۲ بحث
عقليّ متعلّق بالعلم.

۲۶۰۰

إنّهُ يَعلَمُ السِّرَّ و أخفى

الكتاب :

وَ لَقَدْ خَلَقْنا الاْءنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أقْرَبُ إلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ».۲

وَ إنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أخْفَى».۳

الحديث :

۱۲۵۸۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :و لا يَخفى عَلَيهِ مِن عِبادِهِ شُخوصُ لَحظَةٍ. و لا كُرورُ لَفظَةٍ. و لا ازدِلافُ رَبوَةٍ. و لا انبِساطُ خُطوَةٍ. في لَيلٍ داجٍ. و لا غَسَقٍ ساجٍ.۴

۱۲۵۷۹.امام على عليه السلام :آواى وحوش در بيابانها و گناهان بندگان در خلوتها و آمد و شد ماهيان در درياهاى بزرگ و برهم خوردن آبها از بادهاى سخت را مى داند.

۲۶۰۰

خدا به رازها و نهانتر از رازها آگاه است

قرآن:

«ما انسان را آفريديم و از وسوسه هاى نفس او آگاه هستيم. و ما از رگ گردنش به او نزديكتريم».

«و اگر سخن بلند گويى، او به راز نهان و نهانتر آگاه است».

حديث:

۱۲۵۸۰.امام على عليه السلام :هيچ عملى از اعمال بندگان خدا بر او پوشيده نيست: نه نگاه خيره اى و نه تكرار واژه اى و نه نزديك شدن به تپّه اى و نه برداشتن گامى در شبى تيره و ظلمتى آرام.


1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۸.

2.ق : ۱۶.

3.طه : ۷.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۳.